Drift av kommersiellt flyg
Om vi tänker på det kommersiella flyget tänker jag så här:
1) Det går att täcka vingar och kropp med solceller. Trafikflygplanen flyger i allmänhet över molnen och om de flyger på dagen skulle dessa solceller ha en hyfsad verkningsgrad.
2) Eldrift fungerar bara på ren propellerdrift, vilket begränsar flyghöjd och hastighet avsevärt.
3) Alternativet är fast eller flytande bränsle som förs med planet. Det skall förgasas i motorn och fungera i en jetmotor. Där borde ett biobränsle vara bäst. Vätgas måste komprimeras av utrymmesskäl och då blir behållaren/tanken tung av säkerhetsskäl. En liten del vätgas skulle kunna tillverkas på flygplanet med hjälp av bränsleceller som drivs av solenergi plus medtaget vatten (Jag tror inte det finns tillräckligt med vatten i atmosfären på de höjderna planet flyger.) Den delen vätgas skulle ev. kunna blandas med biobränslet vid motorerna.
4) Att täcka planet med solceller kan också göra att uppvärmning och cirkulation av inre luft, samt nödinstrument och nödhydraulik fungerar oberoende av medfört bränsle eller att motorerna fungerar. Nu jag antagligen räknat upp mer än solcellerna räcker till.
5) Att solcellerna kräver sol, betyder att vi tyvärr får upphöra med nattflygningar.
Kommentarer
Drift av kommersiellt flyg — Inga kommentarer
HTML tags allowed in your comment: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>